Saturday, August 10, 2013

Igår gav jag mig själv en utmaning; när jag skulle gå hem från den stora parken i närheten så gick jag så vilse jag kunde för att sedan försöka hitta tillbaka utan karta. Det gick utmärkt och jag var så nöjd när jag plötsligt hamnade på min strasse (gata) men från andra hållet än jag brukar gå. Nästa utmaning blir att vandra genom Berlin innan klockan 7 på morgonen, alltså innan staden vaknat, det har jag fått veta är väldigt fint.

Idag var vi på skolcermoni för gossebarnet i familjen som ska börja skolan på Måndag (vet att man inte får ha stor bokstav i början på dagarnas namn på svenska men det struntar jag i för jag tycker om att ha stor bokstav i början av saker. Sådetså), barnen såg alldeles chockade ut stackarna där de stod längst fram på scenen med andra små okända barn i gigantiska ryggsäckar som fick dem att se ännu mindre ut. Här får barnen som börjar ettan en slags stor "strut" med godis och leksaker. Det var ett himla liv om de där strutarna och överallt var det referenser till dem och alla föräldrar kånkade runt på strutar lika höga som barnen själva. Givetvis vad lilltjejen även tvungen att få en strut hon också. På skolan såg jag ett barn iklätt lederhosen (läderhängselshorts), så himla exotiskt kände jag. Fördomen om typisk tyska saker infriades!

No comments:

Post a Comment