Tuesday, October 1, 2013

I'm goin' up the country, baby don't you want to go? I'm goin' to some place where I've never been before



Just nu befinner jag mig i en liten stad på 10 000 invånare på den tyska landsbygden, fem timmar från Berlin. Är här med min värdfamilj, vi ska hälsa på mammans föräldrar i tio dagar. Jag ska öva på tyskan av bara 17, "lite som ett bootcamp" som mamman uttryckte det. Vi har gjort en deal att jag ska lära henne svenska i utbyte. (så slipper jag vara den enda som känner mig trög hehe). Det är så himla intressant att se andra delar av Tyskland och det är verkligen vackert här. Får lite "sound of music" vibes, vill bara springa på ängen brölandes "däääääää hhiiillllssss aaaaaarrrr äääällllajjjvv".
Är det inte fint?  Som ett vykort från 70-talet ungefär. (okej jag har kanske ev. myst till färgerna liiiite i photoshop).





Nej men vet ni vad. Jag har höstlov från skolan nu i två veckor (himla bra tyskt initiativ med tvåveckors höstlov) och det känns himla skönt att få några dagar i ett lugnare tempo. Även om jag älskar storstäder och Berlin i synnerhet så känns det som att man blir renad när man får komma ut på landet och andas frisk luft, vara omgiven av skog och se en kristallklar stjärnhimmel från verandan. Lite klarare i skallen helt enkelt. Det ger mig även lite av sådant jag saknar hemifrån (speciellt från vår stuga djupt bland de småländska skogarna) som inte Berlin kan.

No comments:

Post a Comment